Nøkkelen til enhver tilstedeværelse på nett er domenenavnet. Å velge riktig navn som oppfyller bedriftens overordnede forretnings- og markedsføringsbehov krever litt planlegging. I dette innlegget skal va ta for oss hvilke muligheter du bør vurdere når du velger domenenavnet ditt.
TLD. Det som står til høyre for prikken.
Forlengelsen du ser til høyre for prikken (MittDomene.no) er like viktig som det som er til venstre (MittDomene.no). Vi lærer deg mer om TLD-er (Top Level Domains) for å hjelpe deg med å velge det rette for din bedrift – Dedia er forhandler for flere flere anerkjente utvidelser som .no, .com, .org og. net:
.no – Toppnivådomenet for Norge. Fra 2014 var det mulig for privatpersoner å registrere domener direkte under .no. Anbefalt for alle norske bedrifter, uansett om du bare skal nå nordmenn, eller et internasjonalt publikum.
Registrer .no domene her.
.com – Med mer enn 21 års fartstid er .com ett av de lengstlevende toppdomener på nettet. Spesielt brukt av bedrifter som ønsker å nå et internasjonalt publikum. .com er forkortelse av .commercial.
Registrer .com domene her.
.net – Forkortelse for .network. Domenet var opprinnelig designet for å bli brukt av tekniske nettsteder.
Registrer .net domene her.
.org – Forkortelse av .organization. Opprinnelig designet for non-profit organisasjoner eller andre organisasjoner som ikke passet under .com eller .net.
Registrer .org domene her.
Vår generelle anbefalning er at du registrerer et domene på alle ovennevnte toppdomener. På den måten får du maskimal eksponering, samtidig som du slipper at kunder havner hos konkurrerende bedrifter.
Vær kreativ
Domenenavnet ditt bør være minneverdig! Prøv å lage ditt eget ord ved å kombinere to hele ord (YouTube), blande deler av to ord sammen (Microsoft), tweak et ord (Tumblr) eller bruk et uttrykk (ImLovinIt). Husk også at du ikke trenger å bruke firmanavnet ditt som et domenenavn, prøv ditt slagord eller produktnavn!

Visste du at: 9 av 10 nordmenn mellom 16 og 79 år bruker internett daglig. De fleste av disse bruker Google for å finne produkter og tjenester på nett. Domenenavnet ditt er noe av det første de ser. (Kilde: SSB)
Kjenn ditt publikum
Når det gjelder å velge et domenenavn, bør du vurdere hvilken tone som passer, og vil resonere med målgruppen din. Vil for eksempel bruk av slagord være fordelaktig eller ufordelaktig for virksomheten din?
Lengde
Ikke vær redd for å ha et lengre domenenavn. Faktisk er det gjennomsnittlige .com-domenenavnet 12 tegn langt. Beskrivende navn som er naturlig lengre i lengden kan være minneverdige og gode for merkevarebygging. Noen bedrifter legger til steder eller andre ord som bidrar til å beskrive sin virksomhet i sine domenenavn. For eksempel: Oslodyreklinikk.no eller 123spill.no
Bindestrek
Selv om vi generelt ikke anbefaler bruk av bindestrek i et domenenavn, kan bruk av bindestrek åpne mulighetene for det som er tilgjengelig for deg. Men du bør ta hensyn til hvor du plasserer bindestreken. Det er best å plassere den ved naturlige ordbrudd, da dette vil gjøre det lettere for en bruker å huske domenenavnet ditt.
Riktig bruk av bindestrek: Jeg-elsker-sommer.no
Feil bruk av bindestrek: Jegelsker-sommer.no
Finnes det allerede?
La oss si at domenenavnet sirium.no er ledig. Men så er det allerede en etablert merkevare med navn Sirum som eier domenene sirium.com, sirium.net og sirium.org. Dette kan potensielt gi deg et utfordring med å bli synlig i søkemotorene. Og i enkelte tilfeller kan du også møte på utfordringer rundt eierskap av varemerke.
Før du registrerer et domenenavn bør du altså søke litt på Google for å sjekke hva som allerede finnes med samme navn.
Vi håper at dette innlegget var til hjelp og ønsker deg lykke til med valg av nytt domenenavn! Søk etter ledig domenenavn her.
Kilder: SSB, Verisign, Norid